16 Haziran 2020 Salı

Seray DEMİR
Yazlık Tabosan İlkokulu

Sevgili Hocamız Prof. Dr. Aysel Köksal Akyol 'un projemiz için yazdığı metni sizlerle paylaşıyorum. Değerli bilgileri için teşekkürler.
RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARI
Anne-babalar çocukları dünyaya gelmeden bebek odalarını düzenler; bebek yatağı, dolap, oyuncaklar, giysiler alırlar. Bu hazırlıklara bebek odasına konacak kitaplığın ve de kitapların eklenmesi, bebeklerin büyüme sürecinde oyuncaklar kadar kitaplarla da uğraş içinde olmasına fırsat verir. Olabildiğince erken zamanda çocukların kitaplarla tanışmaları onların çok yönlü gelişimini destekler. Erken çocukluk yıllarında resimli çocuk kitaplarını inceleyen çocuğun hayal gücü, yaratıcılığı desteklenir; kitapta gördüğü resimlere bakarak kendi oluşturduğu öykülerini anlatabilir. Ya da bir yetişkin tarafından okunan kitaplardaki kahramanlar, kahramanların yaşadıkları sorunlar, sorunların çözülmesi gibi birçok öge ile karşılaşırlar; karşılaştıkları her bir kahraman ve kahramanın başından geçen olaylar çocuklar için etkili uyaranlar olarak görev yaparlar. Çocukların bilişsel, dil, sosyal, duygusal, motor gelişimlerinde kitapların önemi büyüktür. Kitabın sayfalarını çevirirken çocukların küçük kas becerileri gelişirken, öyküde geçen yeni kavramlar, sözcükler onların dil gelişimlerini destekler. Kahramanların başından geçen olaylar, yaşadıkları sorunlar, sorunlara buldukları çözümler bilişsel gelişimlerine etki ederken kahramanların yaşadıkları duygular, diğer kahramanlarla olan etkileşimleri çocukların sosyal-duygusal gelişimlerini destekleyebilir. “Bir kitap bir dünya” sloganından yola çıktığımızda her çocuğun mümkün olduğunca erken bir zamanda kitaplarla tanışmasının onlara birçok kapıyı açacağı bir gerçektir.

Ailelerin çocukları ile birlikte kitap okumaları, birlikte kitapçıya gitmeleri, kütüphaneden ödünç kitap almaları çocuklarının kitaplarla barışık olmalarına etki eder. Kitap okuyan anne-babaların çocuklarının onları model olacağı bir gerçektir. Çocuklarına kitap okuyan anne-babaların bir taraftan çocukları ile kaliteli zaman geçirmeleri mümkün olurken, diğer taraftan çocuklar kitap okumanın keyfini kendi ailelerinde öğrenmiş olacaklardır.

Tüm çocukların evlerinde, okullarında, kütüphanelerde ve çocuğun bulunduğu her ortamda kitaplarla karşılaşması umuduyla…
Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL
Ankara Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Bölümü

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder